top of page
kevinvanruiten

Implementatie HiX 6.3 standaard content in VieCuri Medisch Centrum



In januari 2023 zijn we begonnen met de HiX 6.3 implementatie in VieCuri Medisch Centrum, waarbij wij ons als Panacea Informatics hebben gericht op de apotheek- en medicatieprocessen. Eén jaar verder, één zwangerschapsverlof, 3 collega’s op verschillende disciplines, een leverancier en het ziekenhuis. Een bewogen jaar, maar wel met een mooi resultaat: HiX 6.3 is per 2 februari live in VieCuri Medisch Centrum.

 

De transitie van een zelfbouw systeem naar standaard content heeft de nodige voeten in de aarde. In de HiX 6.1 situatie kon het ziekenhuis optimaal inspelen op de eigen processen, maar in HiX 6.3 met standaard content moeten de processen zich conformeren aan de best practices uit andere ziekenhuizen. Voor domein Klinische Farmacie waren er een aantal grote aandachtspunten, zoals:

  • De infusiemodule is vrij nieuw en een goede afstemming tussen specialismes over de inrichting en werkwijze is cruciaal voor een succesvolle implementatie, omdat het niet meer mogelijk is om losse infuusopdrachten voor te schrijven. Gelukkig bieden de nieuwe logging- en beheerfunctionaliteiten hier uitkomst

  • Het verzenden en ontvangen van recepten via het LSP gebeurt nu conform het MP9 proces (i.e. verstrekkingen en verstrekkingsverzoeken)

  • Voor de Poliklinische Apotheek betekende de implementatie naast een systeemwijziging, ook een nieuwe manier van dossiervoering. In plaats van werken in een op zichzelf staand AIS, werken ze nu in het geïntegreerde EPD, waardoor ze alle relevante informatie direct tot hun beschikking hebben (of delen)

  • De introductie van CS Behandeling voor cytostatica in combinatie met bereidingen in HiX betekent dat alle artsen in HiX moeten voorschrijven via een behandelplan. Er is geen handmatige overname meer nodig naar externe bereidingssoftware.

 

Tijdens de implementatie was Celina de spin-in-het-web als projectleider en Hanna en Leandra hebben als applicatiebeheerders de werkgroepen Infusie en Poliklinische apotheek (inclusief dienstapotheek) ondersteund. Tijdens en na de livegang hebben Folkert en Aleksandra zich gebogen over de vragen en problemen die vanuit de gebruikers werden gemeld. Door onze krachten op deze manier te bundelen kunnen we op diverse plaatsen in de apotheken en het ziekenhuis ondersteuning bieden. Beren op de weg, lijken in de kast, kinken in de kabel, neuzen de andere kant op, heilige huisjes: de meeste hebben we al eerder gezien en weten we op een prettige manier raad mee.

 

Doordat we met de klant een team vormen, leer je elkaar weer op een andere manier kennen. Daar hebben we met elkaar ontzettend veel plezier in. Het was hard werken, met soms lange dagen, maar we hebben met volle teugen genoten  van de uitdaging en de onvoorspelbaarheid.

 

Spreekt dit je aan? Neem dan contact op via annemarie@panacea-informatics.nl.

Comments


Post

bottom of page